Kwaliteitszorg
Zorg & Wegwijs streeft er naar haar werkzaamheden veilig, betrouwbaar, deskundig, betrokken en met een goede prijs/kwaliteitverhouding uit te voeren. Het voldoen aan de eisen van belanghebbenden, waaronder de wet- en regelgeving, is daarbij een belangrijk uitgangspunt. Om dit te bereiken heeft Zorg & Wegwijs een kwaliteitsmanagementsysteem (KMS) opgesteld en een context analyse uitgevoerd waarin de interne en externe issues zijn bepaald en de wensen en behoeften van de belangrijkste partners in beeld zijn gebracht. Dit is gekoppeld aan het HKZ-certificaat.
Het managementteam van Zorg & Wegwijs streeft ernaar dat alle beschreven maatregelen doelmatig en consistent worden toegepast en zal dat actief stimuleren in de organisatie, onder andere door het beschikbaar stellen van de daarvoor benodigde middelen. Daarnaast worden initiatieven die bijdragen aan de continue verbetering van de doeltreffendheid van het KMS gestimuleerd. Om te bewerkstelligen dat het KMS de beoogde resultaten bereikt, zijn er proces/prestatie indicatoren vastgesteld. Deze worden elk half jaar verzameld en besproken. Waar nodig vindt bijsturing plaats. Daarnaast wordt de werking van het systeem getoetst door het jaarlijks uitvoeren van audits. Deze integrale kwaliteitszorg is een gezamenlijke taak van werkgever en werknemers. Het managementteam en medewerkers zijn daadwerkelijk betrokken bij het voeren van een actief en effectief beleid welk gericht is op continue verbetering.
Zorg & Wegwijs heeft als zorginstelling in principe alleen te maken met cliënten die vanuit vrijwillige deelname zorg ontvangen. Het is echter mogelijk dat cliënten het niet volledig eens zijn met de zorgverlening die zij ontvangen of dat er in goed overleg met de cliënt, mantelzorgers en andere zorgverleners zorg moet worden ingezet die door de cliënt als vrijheid-beperkend wordt ervaren. Het standpunt van Zorg & Wegwijs rond de inzet van vrijheid-beperkende maatregelen is dat onze medewerkers in principe geen gedwongen zorg verlenen. Gezien de doelgroep en de werkwijze past de inzet van vrijheid-beperkende maatregelen niet bij ons, cliënten die hiervoor in aanmerking komen zullen worden overgedragen aan andere zorginstellingen voor het verlenen van de zorg. In het geval een ketenpartner zorg levert aan een cliënt van Zorg & Wegwijs en vrijheid-beperkende maatregelen toepast wordt hiervan melding gemaakt in het dossier van de cliënt.
Zorg & Wegwijs heeft natuurlijk de volgens de wet vastgestelde klachtenprocedure. Deze is bij ons opvraagbaar. Heeft u een lacht en komt u er met uw begeleider niet uit ? Mail ons dan. Wij zullen u helpen met de te nemen stappen om uw klacht zo goed als mogelijk op te lossen.